In de tentoonstelling ontdek je tien kunstwerken waarbij een QR-code met een oortje hangt. We nemen je mee doorheen de favoriete kunstwerken van tien gasten.
Beluister met je eigen oortjes of koptelefoon waarom de gast dit kunstwerk als favoriet koos. Muziekkenner Luc Jansens vulde telkens aan met een lied van toen.
Met Soulwax-broers Stephen & David Dewaele, schilder Joëlle Dubois, popmuzikant Sylvie Kreusch, cartoonist Lectrr, singer-songwriter Meskerem Mees, S.M.A.K.-directeur Philippe Van Cauteren, de Gentse cafékoning Lino Van Reeth, schilder Shirley Villavicencio Pizango, muzikant Johannes Verschaeve, kunstenaar Liliane Vertessen en presentator Luc Janssen.
Artistiek directeur Philippe Van Cauteren trapt deze muziekwandeling af met het iconisch werk van Tom Wesselmann, dat afkomstig is uit de collectie Matthys-Colle en aangekocht werd door de Vlaamse Overheid. S.M.A.K. kreeg dit werk in langdurige bruikleen.
Alternatieve popmuzikant Sylvie Kreusch zou 'Esprit Critique' van Evelyne Axell meteen in haar huis willen ophangen.
Schilder van haar tijd, Joëlle Dubois, kiest voor dit portret van Etienne Elias omdat ze er iemand bijzonder in herkent.
Singer-songwriter Meskerem Mees werd in de tentoonstelling meteen aangetrokken door het werk van Jacques Villeglé, die met zijn 'L'anonyme du dripping' een collage maakte van affiches.
'Big Electric Chair' zou de titel van een lied uit de jaren '60 kunnen zijn volgens kunstenaar Liliane Vertessen. Ze kon het hoogtepunt van icoon Andy Warhol tijdens haar leven meemaken.
Gentse cafékoning Lino Van Reeth haat popart. Dat legt hij uit aan de hand van Andy Warhol’s ‘Campbell’s Soup’, dat ook deel uitmaakt van de collectie Matthys-Colle.
‘Wrapped Chair’ van Christo is het favoriete werk van schilder Shirley Villavicencio Pizango. Geef haar maar mysteriositeit, want een grote onthulling van de stoel is voor Shirley niet nodig.
Muzikant Johannes Verschaeve staat samen met Luc Janssen stil bij ‘Your Portrait’ van Tetsumi Kudo. Is dit een zonnige vakantie of zit er iets meer achter?
‘Große Pyramide’ van Gerhard Richter zou bijna een albumcover kunnen zijn van Soulwax. Stephen en David Dewaele kozen voor deze ‘gevonden foto’ in POPART.
Deze badkamerscène zou zo uit een stripboek kunnen komen. Daarom koos cartoonist Lectrr voor ‘Hotel Chelsea Bathroom’ van de Italiaanse Valerio Adami.
Philippe Van Cauteren sluit deze muziekwandeling af met ‘Tableau piège’ van Daniel Spoerri. Vergeet zeker niet te delen aan welke liedjes jij denkt bij het zien van deze kunstwerken op Instagram, Facebook of TikTok via @smakgent en @smakmuseumgent met #lovesmak #popartsong en #smakgent.